Derde week 4

7 juni 2018 - León, Spanje

Vandaag op pad naar Leon. Een mooie tocht er naar toe, met eerst een klim en dan een lange afdaling naar Leon. Het duurt nog even voordat ik bij de oude muur van Leon ben waar het oude gedeelte begint. Ondertussen twee keer toeristeninfo bezocht waar ik een stempel krijg op mijn pelgrimspas. Als snel kom ik bij de Albergue van Benictijnse nonnen. Daar wil ik wel overnachten en meld me daar. Dit is gelukkig vanaf 11 uur mogelijk en leg snel mijn spullen bij het bed. In deze Albergue slapen de mannen, vrouwen en echtparen apart. In de centrale keuken tref je elkaar weer. Ik ga gelijk de stad in. De kathedraal is prachtig. Erg mooie glas in lood ramen waar aan de ene kant er veel kleur is voor de zoninval en aan de andere kant de profeten! De kathedraal van Burgos was groter en indrukwekkender. De stad Leon vind ik mooier. Om half 2 siësta en ik moest uit de Kathedraal. Helaas begon het te regenen en wilde ik terug naar de Albergue, maar die kon ik niet meer vinden. Ondertussen natte voeten in de sandalen. In een café zag ik de twee meiden die bij mij in de kamer sliepen. Via hun telefoon heb ik mijn slaapplek weer gevonden. Lang leve de telefoon!!! Toen duidelijk op mijn plattegrond aangegeven waar ik sliep. Via toeristen had ik gehoord dat het Pantheon mooi was. Dit later met een gids bekeken. In de klooster ruimte erg mooie beschilderde plafond van bijbelse taferelen. De crypten die er stonden waren door de soldaten van Napoleon leeggeroofd en gebruikt als drinkbakken voor de paarden. De Spanjaarden herstelden het weer in de oude staat. Daarna een hapje gegeten waarbij een Deense bij me kwam zitten. Samen gingen we naar de kerk van het klooster waar de nonnen voorin de koor banken zaten en zongen. Een non met een witte kap op voorzong of alleen zong deed me denken aan Maria uit de 'Sound of Music'! Al is de dienst in het Spaans qua volgorde goed te volgen. Op het eind gaf de pastoor elke pelgrim de zegen: Buen Camino! In de keuken was het gezellig, etende mensen en die thee dronken. Heerlijk zo een kop thee, met Koreanen en Denen ea. Om 21 uur kwamen er twee nonnen voor het avondzingen. Met een hele groep naar de kerk voor gebed en zang en op het eind een lied in het Engels! Om klokslag half 11 ging het licht uit, klaar voor de slaap!